Allt går att sälja med mördande reklam. Eller???

Publicerad by Kristina

Man skulle kunna tro att det är ett för tidigt aprilskämt, men det är det tyvärr inte. Det här är vardag när det gäller hur den amerikanska klädjätten marknadsför sig.

Klädkedjan American Apparel säjer sig vilja förmedla jämlikhet men har inte direkt gjort sig kända för det när det gäller deras kommunikation. Snarare motsatsen. Reklambilderna är i många fall sexistiska, kvinnoförnedrande och ibland rent pornografiska. På detta sätt vill de locka unga kvinnor att handla deras kläder.

Under lång tid har det här uppmärksammats i bl.a. sociala medier och det senaste hårresande exemplet är denna bild på en minikjol. Men allvarligt! Vad är det de försöker sälja egentligen?!

 

american_apparel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu gäller det att visa vilken makt vi konsumenter faktiskt har. Gör ett aktivt val genom att

- inte handla i American Apparels butiker

- sprida detta NU!!

 

Det här är tyvärr inget nytt för den här klädkedjan. Några av de bilder som fick stor uppmärksamhet förra året gällde unisex-skjortor, skjortor för både män och kvinnor. På hemsidan var den manliga modellen fullt påklädd och fotograferad rakt framifrån. Den kvinnliga modellen… Ja, ni ser ju själva.

 

american2americanamerican01american02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidningen Resumés nätbilaga skriver idag att American Apparel begår ett varumärkesmässigt självmord. Ja, man får verkligen hoppas det och att allt faktiskt inte går att sälja med vilka metoder som helst.

NU MÅSTE VI TA KONSUMENTMAKTEN PÅ ALLVAR OCH FÖRKLARA FÖR VÅRA DÖTTRAR OCH SÖNER VARFÖR DET HÄR ABSOLUT INTE ÄR OK OCH VARFÖR MAN INTE SKA HANDLA DÄR.

NU ÄR DET NOG!

 

 

 

 

Publicerad i Aktuellt, Kvinnligt, Manligt, Shopping. Bookmark the permalink.

Kommentarer inaktiverade.